Öncelikle
halk sağlığı uzmanlık öğrencileri ile yüksek lisans ve doktora öğrencilerine
çevre sağlığı konularında bilgi ve beceri kazandırmak.
Canlıların içinde yer
aldığı ve sürekli olarak canlı ve cansız öğeler ile ilişkide bulunduğu ortam çevre olarak nitelendirilmektedir.Hastalıkların, sakatlıkların önlenmesi
ile sosyal ve psikolojik açıdan tam bir iyilik halinin sağlanması için
fiziksel, kimyasal, biyolojik, sosyal ve kültürel çevresel etkenlerin
saptanması, iyileştirilmesi ve korunması yöntemlerinin ve ekosistemlerin temel
öğeleri ile ekolojik dengenin sürdürülebilmesi ilkelerinin katılımcılara
aktarmak amacı ile bu kurs düzenlenmiştir.
Kurs çerçevesinde insan eli ile oluşan çevre kirliliğinin ve çevrenin
bozulmasının ekosistemler üzerindeki yıkıcı etkisi ve sürdürülebilir yaşam
üzerindeki etkilerini incelenecek, güncel çevresel sorunlar ve bunun sonuçları
ile gelecekteki olası sonuçları tartışılacaktır.
Öğrenim Hedefleri
Kurs sonunda tüm katılımcıların aşağıdaki bilgi ve
becerileri kazanmaları hedeflenmiştir.
Çevre
sağlığı ilgili temel kavramları tanımlayabilme,
Çevre epidemiyolojisinin tanımını yapabilmesi,
Çevre epidemiyolojisinde kullanılan temel epidemiyolojik yöntemleri sayabilmesi,
Sağlık sorunları ve çevre ilişkisinin kurulduğu çevre epidemiyolojisi çalışma örneklerini anlatabilmesi,
Sağlık sorunlarının temelinde yatan çevresel faktörleri ortaya çıkartacak ve çözüm önerileri geliştirecek uygun epidemiyolojik yöntemi belirlemesi,
Fizikojeokimyasal çevrenin sağlığa etkilerini ve korunma yollarını sayabilmesi,
Biyolojik çevrenin sağlığa etkilerini ve korunma yollarını sayabilmesi,
Sosyo kültürel ve sosyo ekonomik çevrenin sağlığa etkilerini ve korunma yollarını sayabilecek,
Örnekler vererek çevresel maruz kalımların insan sağlığına etkilerinin önemini açıklayabilecek,
Ayrıntılı bir maruz kalım öyküsü almanın gerekçelerini belirtebilecek,
Standart bir formun yardımıyla maruz kalım öyküsü alabilecek,
Çevresel etki değerlendirmesinin tanımını ve kavramsal çerçevesini öğrenecek,
ÇED’in tarihçesini ve uluslararası gelişmeleri bilecek,
ÇED’e ilişkin ulusal ve uluslar arası mevzuatı öğrenecek,
ÇED kapsamında yer alan stratejik ÇED, kümülatif ÇED, sosyal etki, sağlık etki değerlendirme gibi kavramlarını bilecek,
Gıda güvenliği ve ilgili kavramsal çerçeveyi bilir
Dünyada ve Türkiye’de gıda güvenliğinin genel durumu hakkında bilgi sahibi olur
Gıda kaynaklı hastalıkların nedenlerini ve buna bağlı sağlık etkilerini bilir
Gıda güvenliği yönetim sistemleri ve düzenlemeleri hakkında bilgi sahibi olur
Gıda güvenliği mevzuatı ve uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur
Atıklar ile ilgili kavramsal çerçeveyi bilir
Çevre ve iş sağlığı açısından atık yönetiminin önemini bilir.
Evsel atık yönetimini ve bu alandaki mevzuatı ve güncel literatürü bilir
Gürültünün tanımı, ses ve gürültü arasındaki fark; Fiziksel kirleticiler arasında gürültünün yeri
Gürültü ölçümü
Db A B C (Duyma eşiği, gürültünün olumsuz etkileri (eşik kayması: geçici; kalıcı)
İnsan kulağı anatomisi ve gürültü algısı
İşitme fizyolojisi
Duyarlı gruplar: fetüs, bebek, çocuk, kadın, yaşlı
Çalışan sağlığı açısından gürültünün sonuçları
Çevresel risk faktörü olarak gürültü; sorunlar, çözüm önerileri
Gürültü yönetmeliği; güncel mevzuat (Dünya’da ve Türkiye’de yaklaşımlar)
Elektromanyetik spektrumda yaygın maruz kalınan farklı frekans bantlarını bilir
Elektromanyetik alanın ölçümü hakkında fikir sahibidir
İyonlaştırmayan radyasyonun sağlık etkilerini bilir
Cep telefonları, baz istasyonları, yüksek gerilim hatlarının sağlık etkileriyle ilgili güncel literatürü ve önerilen sınır değerleri bilir, bunlardan yararlanarak değerlendirme/ rapor yazabilir
Pestisitlerin insan sağlığına etkilerini bilir
Kalıcı organik kirleticilerin ortak özelliklerini sayabilir
Pestisit yoğunlaşmasıyla ilgili kavramları tanımlayabilir (Biyoakümülasyon, Biyokonsantrasyon)
Kalıcı organik kirleticilerle ilgili mevzuatı bilir
Küresel iklim değişikliğinin tanımını yapabilmesi,
Sağlık sorunları ve küresel iklim değişikliği ilişkisinin kurulduğu örnekleri öğrenmek ve tartışabilmek,
Sağlık sorunlarının temelinde yatan küresel iklim değişikliği faktörlerini ortaya çıkartacak ve çözüm önerileri geliştirecek uygun epidemiyolojik yöntemi belirlemesi hedeflenmiştir
Olağandışı durumlarda karşılaşılacak çevre sağlığı sorunlarına ilişkin bilgi edinilmesi
Olağandışı durumda öncelik tanınacak çevre sağlığı hizmetlerinin belirlenmesi
Olağandışı durumda gereksinimlerin belirlenmesi ve bunları karşılamaya yönelik atılacak adımlar konusunda bilgi kazandırılması ( çevre sağlığı hizmetlerinin değerlendirmesi, geçici barınma yeri organizasyonu)
Okul çevresinde sağlığı tehdit eden fiziksel, kimyasal, biyolojik etkenleri sayabilecek,
Okul çevresinde sağlığı tehdit eden fiziksel, kimyasal, biyolojik etkenlerin etkilerini açıklayabilecek,
Sağlıklı bir okul çevresi oluşturmak için nasıl önlemler alınabileceğini açıklayabilecek,
Ülkemizde yürürlükte olan çevre mevzuatı ile ilgili ana düzenlemeleri sıralayabilecek,
Su kirliliği, hava kirliliği, toprak kirliliği, gıda denetimi ile ilgili düzenlemeleri ve denetim esaslarını sıralayabilecek,
Sağlık Bakanlığı yetki alanına giren konulardaki ana mevzuat düzenlemelerini sıralayabilecek,
Sağlık Bakanlığı yetki alanına giren konulardaki ana mevzuat düzenlemelerinin esaslarını açıklayabilecek,
Sağlıklı içme ve kullanma suyu özelliklerini öğrenecek,
Suların değerlendirilmesinde kullanılan belirteçleri sayabilecek,
Su kirlenmesi nedenlerini hakkında bilgi sahibi olacak,
Su kirlenmesi için alınması gereken önlemleri öğrenmiş olacak,
Hava kirliliğinin tanım, kapsam ve türlerini bilecek,.
Hava kirleticilerini sınıflayabilecek,
Hava kalitesi göstergelerini ve sınır değerlerini bilecek,
Hava kirliliğinin sağlık etkilerini ve epidemiyolojik özelliklerini öğrenmiş olacak,
Hava kirliliği ile ilgili ulusal ve uluslar arası mevzuatı bilecek,
Hava kirliliğinin kontrolü için alınması gereken önlemleri öğrenecek,
İç ortam tanımını yapabilecek,
İç ortamda kirliliğe neden olan kirleticileri öğrenecek,
İç ortam hava kirliliğinin yaygınlığı ve epidemiyolojik özelliklerini bilecek,
Sağlık etkilerini ve korunma önlemlerini öğrenecek,
Halk sağlığına etkisi olan korozif maddeleri sayabilecek,
Korozif maddelerden korunma yollarını sayar,
Çocuk sağlığını etkileyen fiziksel, kimyasal, biyolojik çevresel bileşenleri tanımlayabilecek,
Çocuk sağlığını etkileyen fiziksel, kimyasal, biyolojik çevresel bileşenlerin etkilerini, çocukların gelişim dönemlerine göre söyleyebilecek,
Çocukların gelişim dönemlerine göre, sağlıklarını etkileyen fiziksel, kimyasal, biyolojik çevresel bileşenlerden korunma yollarını sayabilecek.
Yaşlılığın tanımını yapabilecek ve evrelerini sayabilecek
Yaşlılıkta kullanılan demografik ölçütleri sayabilecek ve çevre ile ilişkisini açıklayabilecek
Yaşlı Sağlığını korumak için uygulanabilecek fiziksel, kimyasal, biyolojik ve sosyo ekonomik etkenleri sayabilecektir.
Kadın sağlığını etkileyen fiziksel, kimyasal, biyolojik çevresel kirleticileri tanımlayabilecek,
Çevresel kirleticilerin kadın sağlığına olan etkilerini söyleyebilecek,
Kadın sağlığı açısından çevresel kirleticilerden korunma yollarını sayabilecek
Katılımcıların Özellikleri
Öncelikle halk sağlığı alanında yüksek lisans, doktora veya tıpta uzmanlık eğitimi almış veya halen alıyor olmak.
Çevre Sağlığı Kursu Konu Başlıkları
Çevre epidemiyolojisi
Çevre ve sağlık ilişkisi
Çevre öyküsü
Çevresel etki değerlendirmesi
Gıda güvenliği
Atık yönetimi
Gürültü kirliliği
Elektromanyetik alanlar ve sağlık
Pestisitler ve kalıcı organik
kirleticiler
Küresel iklim değişikliği ve
sağlık etkileri
Olağandışı durumlarda çevre
sağlığı yönetimi
Okul çevre sağlığı
Çevre Mevzuatı
Su kalitesi ve yönetimi
Dış ortam hava kirliliği ve sağlık
etkileri
İç ortam hava kirliliği ve sağlık
etkileri
Koraziv Maddeler ve Halk sağlığı
Çocuk çevre sağlığı
Yaşlı çevre sağlığı
Kadın çevre sağlığı
Eğitimciler
Doç.
Dr. Gamze Varol
Prof.
Dr. Ayşe Emel Önal
Prof.
Dr. Raika Durusoy
Doç.
Dr. Çiğdem Çağlayan
Uz.
Dr. Seher Palanbek
Öğr.
Gör. Dr. Ahmet Soysal
Uz.
Dr. Ceren Arkant
Doç.
Dr. Hür Hassoy
Prof.
Dr. Ali Osman Karababa
Dr.
Öğr. Üyesi Melike Yavuz
Doç.
Dr. Cavit Işık Yavuz
Dr.
Öğr. Üyesi Zahide Koşan
Prof.
Dr. Nazan Savaş
Prof.
Dr. Burcu Tokuç
Prof.Dr.
Türkan Günay
Çevre Sağlığı Kursu Kolaj
Önemli Tarihler
Kayıt Tarihi: 5 Eylül – 30 Kasım 2019 Derslerin Başlangıcı/Bitişi: 1 Ekim 2019 – 31 Mart 2019 Sertifikaların Verilmesi: Nisan Mayıs 2019 Kurs Materyallerine Erişim: En az 2 yıl süre ile videolar, slaytlar, quiz vb erişim sağlanacaktır.
Kayıt Ücreti
Araştırma Görevlileri ve Yüksek Lisans Öğrencileri için: 100 TL Uzmanlar: 120 TL
Banka Hesabı
Yapı Kredi Bankası, Hacettepe Şb. IBAN: TR510006701000000071093099 Alıcı: HALK SAĞLIĞI UZMANLARI DERNEĞİ Açıklama Kısmına: Çevre Sağlığı Kursu
Kurs kayıt ücretini yatırdıktan sonra dekontunuzu sagstf@gmail.com adresine yollamanız gerekmektedir.