Tütün reklam, promosyon ve sponsorluğunun önlenmesi için kapsamlı tütün kontrolü önlemlerine gereksinim bulunmaktadır. Bu konuda “kısmi” yasakların etkili olmadığı ifade edilmektedir. Özellikle tütün endüstrisinin gençlere ulaşmasına “kısmi” yasaklarla engel olunamamaktadır.
Gençlerin sigarayı denemelerinin %30 nedeninin tütün reklam, promosyon ve sponsorluğu kaynaklı olduğu belirtilmektedir. Kapsamlı yasaklar gelir düzeyinden bağımsız olarak her ülkede sigara içme sıklığını azalmasını sağlamaktadır.
1. Doğrudan reklamlara yönelik yasaklar aşağıdaki başlıkları kapsamalıdır:
1a. Basılı medya
1b. Radyo-TV dahil her türlü kablolu, vb yayınlar
1c. Sinema reklamlar
1d. Bilbord, seyir halinde araçlar, duraklar, vb
1e. Satış noktaları
1f. Internet
2. Dolaylı reklam, promosyon ve sponsorluğa yönelik yasaklar aşağıdaki başlıkları kapsamalıdır:
1a. Posta, vb yollarla serbest dağıtımın önlenmesi
1b. Promosyon için fiyat düşürme
1c. Marka esnetme
1d. Tütün olmayan ürünlerde marka kullanımı/marka paylaşma
DİKKAT !
KAPSAMLI ÖNLEMLER TÜTÜN KONTROLÜ ÇERÇEVE SÖZLEŞMESİ
MADDE 13’DE BELİRTİLMEKTEDİR.
[1]Bu kısa bilgilendirme notu HASUDER Tütün ile Mücadele Çalışma Grubu üyeleri tarafından “WHO Reports on Global TobaccoEpidemic 2013” başlıklı dokumanın 30-40. sayfalarında yer alan bilgilerden yararlanılarak hazırlanmıştır. Rapora http://www.who.int/tobacco/global_report/2013/en/